معنای واژه ویل در قرآن کریم
پرسش :
واژه «ویل» در قرآن کریم به چه معناست؟
پاسخ :
واژه «ویل» که در آغازین آیه سوره «همزه» و در 27 آیه قرآن به کار رفته که در مقام نفرین و به معنى هلاکت و یا به معنى انواع عذاب است. تفسیر ویل به چاه یا وادى پر عذابى در جهنم، در واقع از قبیل تفسیر کلى به مصداق است. در واقع واژه های «ویل»، «وَیْس» و «وَیْح»، همگی به بیان حالات تأسف انسان می پردازند، منتها ویل در مورد کارهاى زشت و قبیح استعمال مى شود، و ویس در مقابل تحقیر، و ویح در مقام ترحم به کار می رود.(1)
با توجه به موارد استعمال «ویل» در قرآن، به خوبى روشن مى شود که این واژه در مواردى به کار مى رود که کارهاى بسیار زشتى انجام گرفته است.
پی نوشت:
(1). مفاتیح الغیب، فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، 1420 ق، چاپ سوم، ج 32، ص 283، سوره همزه، آیه 1.
منبع: اخلاق در قرآن، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 101.
واژه «ویل» که در آغازین آیه سوره «همزه» و در 27 آیه قرآن به کار رفته که در مقام نفرین و به معنى هلاکت و یا به معنى انواع عذاب است. تفسیر ویل به چاه یا وادى پر عذابى در جهنم، در واقع از قبیل تفسیر کلى به مصداق است. در واقع واژه های «ویل»، «وَیْس» و «وَیْح»، همگی به بیان حالات تأسف انسان می پردازند، منتها ویل در مورد کارهاى زشت و قبیح استعمال مى شود، و ویس در مقابل تحقیر، و ویح در مقام ترحم به کار می رود.(1)
با توجه به موارد استعمال «ویل» در قرآن، به خوبى روشن مى شود که این واژه در مواردى به کار مى رود که کارهاى بسیار زشتى انجام گرفته است.
پی نوشت:
(1). مفاتیح الغیب، فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، 1420 ق، چاپ سوم، ج 32، ص 283، سوره همزه، آیه 1.
منبع: اخلاق در قرآن، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1377 ش، چاپ اول، ج 3، ص 101.
پرسش و پاسخ مرتبط
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}